Jun 17, 2014

Ernst Kirchsteiger tillbaka till programrötterna, Täby-Esters hus på Närkesslätten...

Nu är Ernst tillbaka där det en gång började med sommartorpet för ca 15 år sedan, på Närkesslätten i det hus där Ester Maria Erikssons en gång bott. 

Ester Maria eller Täby-Ester som hon också kallades är en känd person för många närkingar, och hon är en av profilerna i boken Muntergök och allvarsflöjt av Nalle Elfqvist och Allan Thybell.
Ester Maria bodde hela sitt liv på gården tillsammans med höns och katter fram till februari 2000 då hon flyttade till Adolfsbergshemmet i Örebro, där hon avled 2001. Sedan dess har huset stått tomt och övergivet.

Det är inget litet torp den här gången, utan ett stort hus på cirka 300 kvadratmeters boningsyta med flagnande orginaltapeter och snickerifärger från byggåret 1927.
Det som jag uppskattar med detta Ernst-projekt är att han jobbat med varsam hand och respekt, samt sneglat mer åt byggnadsvårdshållet istället för att som de flesta gör nu för tiden river ut det gamla och ersätter det med trendigt och "stilrent", utan respekt för husets själ. Den här gången ser jag verkligen fram emot att följa programserien, och efter Ernsts förhandsförklaring tror jag det kan bli en intressant att följa arbetet med huset. Jag tror inte att jag blir besviken, som med många andra inredningsprogram.

Bilden på Ester Maria Eriksson är tagen av Bernt Larsson

Kolla en förhandsvisning om huset och Ernst Kirchsteigers renovering här.

No comments:

Post a Comment